1. Kontrola zarządcza – wprowadzenie
- Co to jest kontrola zarządcza?
- Cele kontroli zarządczej, podział zadań i kompetencji w jednostce.
- Przypomnienie standardów kontroli zarządczej opublikowanych komunikatem Ministra Finansów – obowiązki wynikające z ich treści dla DPS – prezentacja systemu i elementów kontroli zarządczej
2. Zarządzanie ryzykiem
- Podstawowe definicje, w tym: ryzyko; czynniki ryzyka, waga ryzyka, zarządzanie ryzykiem, mapa ryzyka, apetyty na ryzyko, ryzyko inherentne
- Cele i zasady zarządzania ryzykiem w DPS
- Jakie korzyści jednostka może uzyskać w związku z zarządzaniem ryzykiem
- Przedstawienie przykładów skutecznych, bez kosztowych wdrożeń zarządzania ryzykiem w administracji publicznej – administracja samorządowa
- Omówienie przykładowej procedury zarządzania ryzykiem w DPS – prezentacja możliwych metod dokumentowania analizy ryzyka
- Zajęcia warsztatowe – określenie misji jednostki oraz podstawowych celów na poziomie komórek organizacyjnych DPS – monitorowanie sposobu osiągania celów i realizacji zadań,
- Jak krok po kroku wprowadzić procedurę zarządzania ryzykiem w DPS?
- Etapy procesu zarządzania ryzykiem
- identyfikacja i zdefiniowanie celów działalności jednostki
- identyfikacja i zdefiniowanie zadań służących realizacji celów
- określenie mierników dotyczących ww. celów
- identyfikacja zdarzeń mających wpływ na realizację założonych zadań
- analiza ryzyka zdefiniowanych zdarzeń pod kątem prawdopodobieństwa ich wystąpienia oraz skutków ewentualnych następstw
- określenie odpowiedniej reakcji na zidentyfikowane zagrożenia
- podejmowanie działań zaradczych
- informowanie pracowników o wynikach procesu zarządzania ryzykiem
- monitorowanie wyników procesu zarządzania ryzykiem
- Warsztaty – przygotowanie i omówienie podsumowania procesu analizy ryzyka
- Przedstawienie nieskutecznych metod wdrożenia i stosowania procedury zarządzania ryzykiem – jakich błędów należy się wystrzegać (przykłady z jednostek administracji rządowej i samorządowej)
3. Samoocena kontroli zarządczej
- Jak krok po kroku przeprowadzić samoocenę w DPS
- Cel przeprowadzenia samooceny
- Uwagi praktyczne dotyczące przeprowadzenia samooceny
- prezentacja podsumowania procesu samooceny oraz możliwych wniosków z nich wynikających
4. Zapewnienie o stanie kontroli zarządczej
- Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej: rola kierownika jednostki, udział kadry zarządzającej i pracowników – przedstawienie źródeł informacji na podstawie których składane jest oświadczenie
- Plan działalności o raz sprawozdanie z działalności jako element zapewnienia do oświadczenia o stanie kontroli zarządczej
- Dokumentowanie systemu kontroli zarządczej – przykłady