Komunikacja interpersonalna. Zwiększenie świadomości wpływu postaw asertywnych na kształtowanie nowoczesnej kultury organizacyjnej w instytucji i lepszej kondycji psychicznej pracowników
zwiększenie praktycznych umiejętności stosowania technik skutecznej komunikacji interpersonalnej w organizacji
nabycie podstawowej wiedzy na temat kształtowania postaw asertywnych
poznanie w sposób praktyczny technik asertywnych tj. zdarta płyta, technika jujitsu, odpowiedź na atak werbalny, asertywna informacja zwrotna, asertywna pochwała itp.
Efekty
otrzymuje niezbędną wiedze konieczną do sprawnej komunikacji interpersonalnej
poznaje techniki komunikacji, potrafi je zastosować w praktyce
nabiera postawy sprzyjające aktywnej komunikacji i omijaniu barier komunikacyjnych
uczestnik potrafi rozpoznać trzy podstawowy postawy życiowe
uczestnik potrafi zaklasyfikować swoje zachowanie do określonej postawy
uczestnik potrafi zastosować w praktyce określone techniki asertywne w zależności od sytuacji
Program szkolenia
1. Przywitanie, zapoznanie, wprowadzenie do tematu szkolenia
2. Definicja i model komunikacji
Klarowność
Stosowność
Skuteczność
3. Komunikacja wg modelu DISC
4. Komunikacja wg modelu Hartmana
5. Zewnętrzne bariery komunikacji interpersonalnej
6. Wewnętrzne bariery komunikacji interpersonalnej
7. Bariery utrudniające słuchanie
8. Techniki aktywnego słuchania
Odzwierciedlanie
Parafraza
Klaryfikacja
Dowartościowywanie
Klarowanie
Wyjaśnianie
7. Informacja zwrotna tzw. Feedback
8. Współpraca w zespole
Sprawiedliwie nie zawsze oznacza równo – podział odpowiedzialności w zespole
Budowanie poczucia „grania do jednej bramki”
Studnia motywacji – co motywuje członków mojego zespołu?
Praca nad wspólnym celem – czyli dlaczego warto grać do jednej bramki